الاثنين، 20 يونيو 2011

ذكريات ومواقف أول ايام الجواز(الحلقة الأولى)


يا ترى يا بناتيت  فاكرين أول أيام جواز لما كانت كل واحدة مننا لسه عروسه جديدة وزي القمر أكيد أكيد فى أول جوازك حصل منك مواقف كتير منها اللي بيضحك و منها اللي بيخليكي تقولي علي نفسك إيه اللي أنا كنت بعمله ده


 خلينا نفتكر كده  شوية مواقف جامدة اللي ممكن تحصل في أول ايام الجواز , طبعا الواحدة اول ما بتتجوز بتكون لسه عروسة ننوسة كده مدلعة وايديها ناعمة ولسه متعرفش يعنى ايه جواز ولا شغل بيت ولامسئولية ولا اى حاجة من الشغل ده نهائي شوية تلاقى المطبخ
و مسح وغسيل ومواعين وهدة حيل
يعني بتبقي السكينة سارقها، فبتفوق كده وتصحصح وتبقى فريش
وتعرف انها كانت مطلعة عين مامتها وباباها وقاعدة حاطه رجل على رجل ولا هى هناالمهم ان الواحدة لما بتفتكر بتقعد تترحم على الايام الخوالى و بتحاول جاهدة انها تعمل اى حاجة فى البيت علشان يقول عليها شاطرة وست بيت تمام
تعالو نفتكر شوية بعض المواقف اللى حصلت لاى حد مننا فى اول جوازها زى مثلا اللى كان جوزها بيحب العصير اوى
وأنا بقول كان لاني معتقدش أنه بعد الموقف ده لسه بيحب العصيرالمهم كانت تعمل عصير يكفى مصر والدول الشقيقة والمجاورة كلها وتحطه فى التلاجة وكانت تقول يلا علشان متعملش كل يوم وهو يعنى هايجراله ايه وكان يقعد بالأيام في التلاجة وتروح تقول لزوجها العزيز وهى بترقق صوتها زى الضفدعة
هى : اجيبلك يا حبيبى العصير اللى فى التلاجة تشربه ؟!
هو: عصير هو فين العصير ده يا امى ؟!
ده بقى مخلل وحمض وعفن وريحته طلعت انتى فكرانى البلاعة اللى بيدلقوا فيها بواقى الاكل طب اعزمى عليا بحاجة عدلة مش عفنت وماتت من شهور
هى : لا يا حبى على فكرة هى لسه ماماتتش والا كنت دفنتها
هو : يا مثبت العقل فى الراس يا رب
قالت فى نفسها معلش بتحصل اما اطلع الموهبة المدفونة ... واعمله اكله محصلتش راحت اشتريت فرخة وخدت غطس فى الحلة وبعدين طلعتها  و نشفتها علشان متخدش برد وحطيتها فى الشواية بتاعت الفرن لكن للاسف طلعت فار مسلوخ واول ما شافها جوزها العزيز اتخض وطبعا سألها أيه دي؟؟!!
هى : دي فراخ يا حياتى ...
هو بصلى وبص للفرخة وقال... هى تقريبا كانت فرخة بس شكلها اتحولت لكائن غريب
انتى عملتيها ازاى يا روحى -  جتك قصف روحك.. وحش رقبتك-
عادى انا سلقتها شوية وخليتها تبلبط فى الميه
وبعدين دخلتها شواية الفرن .... وغزتها بالسيخ المحمى فى صرصور ودنها
وكل دقيقة كنت بفتح الفرن الاقيها واقفة مكانها مش بتلف.... ولما زهقت قعدت الفها بايدى لحد ما بقت كده ... ايه مش حلوة؟؟
هو : بتلفى السيخ يا ماما ده بيلف لوحده..... وبعدين السيخ فيه ماساكتين بيتقفلوا عليها وتلف لوحدها
ايه اللى هببتيه ده؟؟ يا فلوسي وجيبى اللى اتخرب
انا : يا حبيبى وانا اقفل عليها ليه وهى كانت هتهرب ؟؟
يعني مش كفاية كان مقفول عليها القفص وهي عند الفرارجي كمان هنقفل عليها الفرن بعد موتها
هو : يا دماغى .. هتموتينى .. مش مهم الفرخة... فين الشوربة بقى ؟؟
انا : شوربة ..!ودى بتتعمل ازاى؟؟ انا معرفش
هو : يا خرابى الشوربة ..الميه اللى سلقتى فيها الفرخة ... الشوربة السخنة دى؟؟
انا : اه انت تقصد الميه اللى الفرخة خدت فيها غطس
اه بس انا رميتها... لقيتها مش حلوة
ودسمة خفت علي صحتنا لما نشربها فرميتها
هو انت كنت عايز منها حاجة؟؟
هو : صبرني يارب

استنوا رايحين فين , يــــتبع فى الحلقة التانية ....:)



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق