السبت، 25 يونيو 2011

معنى الرجولة فى عين الزوجة - الجزء الثاني


اهم شئ في موضوع الجواز : الاساس اللي مبني عليه

ماينفعش نبني عمارة من غير اساس ماينفعش نعيش وخلاص
ولانتهم مواقع الزواج والتعارف التى تساعد البحث عن زوجة والبحث عن زوج بأنها هى السبب فى المشاكل الزوجية 

يبقى لازم في بداية الجواز نتفق على بعض الأشياء عشان نعيش مرتاحين في حياتنا , عشان مايبقاش قدامنا أي عقبات , عشان مايحصلش طلاق مبكر , ولا مشاكل تنغص علينا الحياة



طيب ينفع الاتفاق ده يتم بعد الجواز؟؟ بعد ما وقعنا في مشاكل كثيرة ؟؟ بعد ماحصل حاجات صعبة مابين الزوج والزوجة؟؟ بعد ما اتعودنا على اسلوب ونظام معين للحياة؟؟ بعد ما عيشنا عمر بحاله جايين نعمل ده دلوقتي؟؟؟؟

الأجابة : نعم

ينفع : عشان نلحق اللي باقي من عمرنا
ينفع : عشان نصحح الأخطاء اللي وقعنا فيها قبل كدة
ينفع : عشان نرجع أي ثقة اتهزت ما بنا
ينفع : عشان نرجع الصلة ما بنا من تاني
ينفع : عشان نرجع في أجمل صورة مع أولادنا من تاني
ينفع : عشان نكون قدوة للناس
ينفع : عشان في الأول وفي الأخر نرضي ربنا اللي بقالنا كثير مش بنرضيه بعلاقتنا

طيب جميل جداً , بس نعمل ايه؟؟
نعمل دستور لينا , نعمل قانون للأسرة داخل الأسرة قد يكون هذا القانون , ويكون ده في ورق يبقى في البيت كل ما نبعد نرجعله تاني عشان نرجع تاني للصح هنبدأ على طول

قبل سنة أولى جواز

أحنا محتاجين نتفق على حاجات مهمة جداً

أنا الراجل : يعنى انا اللي هصرف في البيت
أنا الراجل : يعني احبك واموت فيكي واكفيكي نفسياً وكل حاجة
أنا الراجل : يعني اعاملك بما يرضي الله وما اغلطش فيكي
أنا الراجل : يعني انا اللي هحافظ عليكي وعلى الأولاد
أنا الراجل : يعني انا اللي هحميكي من أي شئ
أنا الراجل : يعني انا مستشارك في كل مشاكلك
أنا الراجل : يعني حبيبك الأول والوحيد في الدنيا
أنا الراجل : يعني انا اللي معاكي نعبد ربنا ونحبه ونطبق سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم
أنا الراجل : يعني انا اللي يتسمع كلامي
أنا الراجل : يعني انا اللي اود أهلك وأخليكي توديهم وتزوريهم
أنا الراجل : يعني اذا احتاجتي حاجة تطلبيها مني طول ما هي في استطاعتي
أنا الراجل : يعني انا اللي عايش ليكي ولحبك ولرضا أمي وأبويا
أنا الراجل : يعني طول ما انا مكفي البيت مافيش داعي لشغلك
أنا الراجل : يعني انا اللي من حقي اقولك تروحي فين وماتروحيش فين
أنا الراجل : يعني انا المسئول معاكي في تربية الأولاد و تسلم ايديكي لما تقدملي أي حاجة بحبها

حاجات كثيرة مش بتتنتهي , وتتفقوا مع بعض اذا كان في نقط اخرى

أنا الست : يعني البيت مسئوليتي
أنا الست : يعني اعيشلك واحبك واموت فيك واكون سندك وواقفة جنبك
أنا الست : يعني معاك على الحلوة والمرة وعلى قد أمكانياتك
أنا الست : يعني هكون قنوعة ومش هقولك هاتلي هاتلي وانا عارفة انك مش هتقدر على الحاجة دي
أنا الست : يعني هحافظ على فلوسك ومش هجيب شئ مش ضروري مش في وقته
أنا الست : يعني مش هخليك تحس الا بطعم السعادة حتى لو انا من جوه بتقطع ومتضايقة
أنا الست : يعني هختار الوقت المناسب لكل موضوع اكلمك فيه
أنا الست : يعني هشيل أمك في عينيا وهقولها "يا ماما"
أنا الست : يعني عارفة يعني ايه امك في حياتك , يعني ايه حبك ليها
أنا الست : هخليك تحافظ على علاقتك بأهلك واقويها معاك ونصل رحمنا سوا , ونروح سوا لأهلك وأهلي وقرايبك وقرايبي
أنا الست : يعني هحافظ على نفسي , وهسمع كلامك , وهاعيش ليك ومعاك
أنا الست : يعني هخليك ازاي تحبني وتموت فيا , والبسلك اللي بتحبه واعمل كل اللي انت عايزه
أنا الست : يعني اكبرك في عيون الناس , يعني اعيشلك واعيش للأولاد بكل حب
أنا الست : يعني محتاجة منك كل حنان وحب , زي بالظبط ما انت عايز اديلك حنان وحب و تعيش وتجيبلي يا حبيبي لما يجيبلك حاجة بتحبيها , او حتى مش بتحبيها المهم ماتكسفيهوش

حاجات كثيرة مابتنتهيش برضة , تتفقوا عليها وتضيفوا كل اللي نفسكم فيه

طيب

في حاجات مشتركة

المشاكل مابنا تتحل مابنا يعني أهلي واهلك برة الموضوع
المشاكل اللي بنا تتحل في نفس اليوم عشان كل ما يوم يفوت عليها الشيطان بينفخ فيها ويولعها زيادة
نعمل كل اللي يرضي ربنا واهم شئ نتفق فرحنا هيكون ازاي؟؟ عشان مانكررش غلطات الناس ونعصي ربنا زي معظم الناس ما بيعصوا ربنا في اليوم ده وحقولك نعمل ايه

نتفق سوا على كل الحاجات انتي بتحبي ايه , وانا بحب ايه , انا بكره ايه , وانتي بتحبي ايه , انا الكلمة ليا , وانتي حتتقبليها بحب , لاني حتناقش معاكي مش حقولك على شئ لأ لمجرد انه لأ , لاني ليا نظرة بعيدة , ولازم اوضحلك النقط دي , وفي نقط ممكن اخفيها عليكي اذا كان في توضيحها جرح ليكي او لحد يهمك

نتفق من الاول عشان مانختلفش
نتفق على كل شئ عشان نعيش مدى الحياة في سعادة
نتفق عشان نعيش ونعرف نشتغل ونحب بعض ونقاوم الدنيا
نتفق عشان نرضي ربنا في كل حياتنا ومع اولادنا الي ما لا نهاية


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق